خودانتقادی از منظر قرآن و حدیث

پایان نامه
چکیده

نوشتار پیش رو پژوهشی دربار? خودانتقادی از منظر قرآن و حدیث است. خودانتقادی واکنشی مسئولانه و هوشمندانه به پندارها، گرایش ها و رفتارهای خویش است که در قالب فرایندی مشخص و با هدف اصلاح خویشتن و پاکسازی نفس از پلشتی های گناهان و کنترل خود صورت می گیرد. همان گونه که هیچ فرایندی بدون زمینه، به منص? ظهور نمی رسد، خودانتقادی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و زمینه هایی چون: خودشناسی، مراقب? نفس، محاسب? نفس، فروتنی و نداشتن خودبرتربینی، ایمن نبودن از مکر الهی و توجه به فقر خویش در برابر خداوند، در ایجاد و استمرار چنین رفتاری، نقش بسزایی ایفا می کنند. هم چنین عواملی در شکل گیری و قوت گرفتن این فرایند موثر هستند که از آن جمله می توان به: ایمان، تقوا، میل انسان به رستگاری، دشمن دانستن نفس و بیم و امید به حسابرسی روز قیامت اشاره کرد. بی شک، خودانتقادی، وفادار به روش است و متشکل از محاسب? اعمال، معاتبه و ادب کردن نفس می باشد. حق الله، حق الناس، حق النفس، حق جسم و رفتارها و پندارها، وابسته های خودانتقادی را تشکیل می دهند؛ اگر خودانتقادی، به درستی صورت گیرد، پیامدهای مثبتی در پی دارد که از آن جمله می توان به: آگاهی از کاستی ها و عیوب خویش، پرهیز از عیب جویی دیگران، مبارزه با هوای نفس، اصلاح خویشتن، حسابرسی آسان در قیامت، دستیابی به رستگاری پایدار و همیشگی و نزدیکی به خداوند اشاره کرد. از همین رو این پژوهش خود را موظف می داند تا با تبیین فرایند خودانتقادی، گامی هرچند اندک در مسیر راهنمایی راهیان کوی دوست بردارد. نخست به معناشناسی واژگان مرتبط با پژوهش پرداخته شده و سپس به زمینه ها و عوامل خودانتقادی اشاره شده است. فصل سوم از این پایان نامهروش های خودانتقادی را تبیین کرده است. در فصل چهارم، وابسته های خودانتقادی بحث شده و در نهایت فصل پنجم، عهده دار بحث از بعضی پیامدهای خودانتقادی است. شایان ذکر است که سعی شده تا از آیات و روایات و منابع تفسیری و اخلاقی برای تبیین مباحث کمک گرفته شود.

منابع مشابه

موانع و عوامل واقع‌بینی از منظر قرآن و حدیث

یکی از مباحث مهم در زندگی انسان، موضوع واقع‌بینی است. اصل واقع‌بینی به قدری مهم است که دین اسلام مبنای دعوت خود را بر آن نهاده‌است؛ بدین معنا که از انسان می‌خواهد با درک صحیح آیات آفاقی و انفسی و پی‌ بردن به واقعیت آن‌ها، به وظایفی که در سایة آن متوجه می‌گردد، قیام نماید. اما با وجود توصیه‌های مکرر الهی به واقع‌بینی، انسان غالب اوقات نسبت به آن بی‌توجه می‌باشد و در اثر پیروی از وهم و خیال، غفلت...

متن کامل

آسیب شناسی عبادت از منظر قرآن و حدیث

عبادت که اصلی ترین وظیفة بنده در برابر پروردگارش است مصون از آسیبها و بلایا نیست. این مقاله به آسیب شناسی عبادت از دو جنبة درونی و بیرونی می پردازد . ملاک این تقسیم بندی، فرد عبادت کننده است، از آن حیث که آسیب از جانب خود اوست یا عواملی خارج از حوزة وجودی او. مراد از عوامل درونی پرداختن به نقاط ضعف علمی عبادت از قبیل بیان فلسفه و آداب ظاهری و باطنی برخی عبادات است که ناآگاهی از آنها موجب آسیب ز...

متن کامل

اختلال شخصیت خودشیفته از منظر قرآن و حدیث

خداوند در قرآن از شخصیت یا الگوهای بادوام و فراگیر در رفتار، احساسات و افکار انسان با تعبیر شاکله یاد نموده، خود را به عنوان خالق وی، دارای آگاهانه­ترین دیدگاه نسبت به شخصیت­های رشد یافته و مختل معرفی می­نماید. (الإسراء/84). بر این اساس می­توان ادعا نمود که قرآن به عنوان کلام وحیانی و حدیث به عنوان منبع مکمل مرتبط با وحی، می­توانند از منابع تشخیص و درمان انواع اختلالات شخصیتی باشند. ولی این نظی...

متن کامل

نقش وراثت در سرنوشت انسان از منظر قرآن و حدیث

یکی از عوامل غیرقابل انکار در سرنوشت انسان، قانون وراثت است. خصوصیّات روحی و اخلاقی همچون ویژگی‌های جسمانی از طریق عوامل وراثتی (ژن‌ها) از والدین به فرزندان منتقل می‌شود. برخی قایل به نقش انحصاری وراثت در تعیین سرنوشت انسانمی‌باشند، ولی از منظر برخی دیگر، قانون وراثت تنها به منزلة یک بستر است و به نحو اقتضا در اعمال فرد اثر دارد نه به نحو علّیّت تامّه. از این رو، تحت تأثیر عوامل محیطی به خصوص شیوه‌...

متن کامل

بهداشت روانی اخلاقی در اجتماع از منظر قرآن و حدیث

چکیده در حالی که جهان با شتاب توصیف ناپذیری به سوی صنعتی شدن و جهانی عاری از دشواری و سختی و تحولات عمیق فن آوری در حال حرکت است، همچنان موضوع بیماریها و مشکلات روانی اخلاقی، موضوعی در خور توجه و نه چندان خشنود کننده به حساب می­آید. ازجمله بیماریهای روانی اخلاقی که دامنگیر جوامع شده، بیماری­های دهشتناک، نفاق و انحرافات جنسی است. این معضلات، کالبد و ریشه جوامع را هدف قرار داده و آشفتگی روانی و ...

متن کامل

جایگاه ریاضت در تربیت اخلاقی از منظر قرآن و حدیث

این نوشتار سعی در بازنگری و تقویت جایگاه «ریاضت نفس» در نظام تربیتی و اخلاقی اسلام دارد؛ ریاضت، روح انسان را «قوت» و «خضوع» می‌بخشد و این دو خصلت، ضامن موفقیت در همه عرصه‌ها اعم از فردی و اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، دنیوی و اخروی هستند؛ ریاضت به دو قسم اختیاری و غیر‌اختیاری قابل تقسیم است که تمام تکالیف شرعی در قسم اختیاری جای گرفته و مقصود از ریاضت غیر‌اختیاری، ابتلائات و امتحانات الهی است؛ این ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشکده اصول الدین

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023